pptg-575x382.jpg

ABBA skänker alla intäkter

från Chiquitita till UNICEF

Med målet att samla in pengar till projekt som stöder flickors rättigheter gör UNICEF en nysatsning genom ABBA-låten Chiquitita. Samtliga ABBA-medlemmar ställer sig bakom initiativet och donerar nu alla sina royalties för Chiquitita. Och Laleh är först ut bland de särskilt utvalda artisterna som inbjudits att nytolka låten.

Skribent |

Publicerad |

2014 11 17

Uppdaterad |

2014 11 17

ABBA skänker alla intäkter från Chiquitita till UNICEF

Foto: © UNICEF/Biswas

Det är genom ett nytt samarbete mellan UNICEF Sverige och ABBA The Museum som satsningen på flickors rättigheter via Chiquitita blir verklighet. Samtliga ABBA-medlemmar ställer sig bakom samarbetet – som sträcker sig till 2019 – och donerar alla sina royalties för Chiquitita till UNICEF, både som artister och upphovsmän. Även Universal Music Publishing och Polar Music skänker sina intäkter från låten.

Samtidigt presenteras initiativet Press Play to Give som gör det lätt att sprida budskapet och ge genom att spela Chiquitita på Spotify, iTunes och YouTube med mera.

– Med vårt nya initiativ vill vi göra det enkelt att ge en gåva och samtidigt sprida budskapet om barns rättigheter. Vi uppmanar fler att lyssna och ge genom att trycka på play, säger Véronique Lönnerblad, generalsekreterare UNICEF Sverige.

Laleh först ut med ny version

Varje år kommer välkända artister att bjudas in av museet för att spela in sin version av Chiquitita och på så vis nå ut till nya lyssnare. Även dessa artisters royalties går till UNICEF. Den första artisten som tolkar den fina ABBA-balladen är Laleh. Vid lanseringen av samarbetet – på ABBA The Museum i Stockholm idag – premiärspelades Lalehs nya version av Chiquitita.

Pengar till stöd för flickors rättigheter

I år fyller Barnkonventionen 25 år och vi kan konstatera att mycket blivit bättre för barn runt om i världen. Men fortfarande finns det många barn som inte får sina rättigheter tillgodosedda. Flickor och unga kvinnor är särskilt utsatta. I samarbetet mellan ABBA The Museum och UNICEF Sverige kring låten Chiquitita är det möjligt att berätta mer om den diskriminering och utsatthet som drabbar flickor varje dag. Pengarna som kommer in via Chiquitita kommer att gå till specifika projekt till stöd för flickors rättigheter.

– Jag tycker att Chiquitita kan tjäna som symbol för alla de flickor och unga kvinnor runt om i världen, som förmenas sin rättmätiga plats i samhället. Vi kan hjälpa dem till utbildning, så att de kan stå upp mot kulturellt eller religiöst betingade patriarkat som vill hålla dem nere, säger Björn Ulvaeus. Laleh vet vad jag menar och jag är stolt och glad att hon ställt upp med sin fina version av Chiquitita.

ABBA The Museum levandegör projektet på olika sätt, bland annat genom en ny permanent delutställning om Chiquitita i museet där besökare kan vara med och bidra:

– Du kan som besökare välja att sjunga Chiquitita i sångbåsen eller se musikvideon. Varje gång du väljer Chiquitita i museet bidrar du till UNICEF, säger museets vd Mattias Hansson.

35 år av samarbete för barns rättigheter

Samarbetet mellan UNICEF och ABBA sträcker sig 35 år tillbaka i tiden och inleddes när ABBA uppträdde i FN:s generalförsamling tillsammans med tidens artistelit i samband med invigningen av FN:s barnår 1979. Då donerade ABBA delar av sina royalties för låten Chiquitita till UNICEF och pengarna har år efter år bidragit till barn i världen. Chiquitita räknas som en av de låtar i världen som bidragit mest till ett gott ändamål.

Hjälp oss ge fler utsatta flickor runt om i världen tillgång till sina rättigheter genom att lyssna på låten på pressplaytogive.com (gärna på repeat) och sprida budskapet vidare!

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.