Gå till innehållet
Laddar…

”Flicka-till-flicka”, ett lyckat utbildningsprojekt i Madagaskar

Kibesaki UNICEF driver ett projekt där äldre skolflickor får i uppgift att stötta de yngre som annars riskerar att hoppa av skolan. "Flicka-till-flicka" ger barn ett nätverk av kompisar under skoltiden.

En äldre skolflicka följer sin yngre kamrat till skolan.Foto: UNICEF/Kibesaki UNICEF driver ett projekt där äldre skolflickor får i uppgift att stötta de yngre som annars riskerar att hoppa av skolan. ”Flicka-till-flicka” ger barn ett nätverk av kompisar under skoltiden.

Utvärderingar i Madagaskar visar att flickor lämnar skolan oftare än pojkar. Detta beror på flickors hushållssysslor hemma, föräldrarnas syn på flickors utbildning och att själva skolmiljön inte är välkomnande för flickor.
Därför satsar UNICEF här extra mycket för att få fler flickor att gå kvar i skolan. Detta arbete sker tillsammans med den viktigaste samarbetspartnern: barnen.

Äldre flickor hjälper yngre

Projektet Flicka-till-flicka inleddes i Madagaskar 2001. Lärarna uppmuntrades då att identifiera flickor i första klass, som fanns i riskzonen att hoppa av utbildningen. På så sätt fick man fram projektets ”lillasystrar”, som sedan parades ihop med ”storasystrar” från fjärde och femte klass. Storasystrarna fick skriva under ett papper och lova att stödja sina ”systrar”.

”Systrarna” går till skolan tillsammans, leker ihop under rasterna och gör läxorna tillsammans. ”Storasystrarna” ger ”lillasystrarna” råd om hygien, sociala färdigheter och arbetar med att bygga upp deras självförtroende i klassrummen. Projektet är mycket viktigt för att kunna ha kvar flickor i skolorna, särskilt i Madagaskar där en stor del av flickorna hoppar av skolan.

Både små och stora ”systrar” blir vinnare

– Jag tycker att Flicka-till-flicka är en mycket viktig strategi”, säger Jacqueline Ravolazainajafy, rektor i Manjakandrianadistriktet. Trots att man i Madagaskar har ökat antalet skolbarn från 1,5 till 2,8 miljoner från 1995 till 2002, så är det bara omkring en tredjedel av dem som är kvar till femte klass. Men för barn involverade i Flicka-till-flicka ser framtiden mer lovande ut.

– Bevisligen har ”lillasystrar” blivit mer intresserade av sina studier och missar skolan mer sällan, säger Francisco Basili från UNICEF. Projektet har visat sig gynna såväl de yngre som de äldre av ”systrarna”.

– Flickor i fjärde och femte klass ser sig som förebilder och agerar mer ansvarstagande, säger rektorn Ravolazainajafy. Detta är i sig mycket positivt.

Stor skillnad på bara några månader

Sjuåriga Vololonirina går i första klass i Maharidaza. Varje morgon går hon till skolan med sin ”storasyster” Mino, som går i fjärde klass och bor i närheten.

– Förutom att gå till och från skolan tillsammans, så läser vi böcker ihop efter skolan eller på lördagar och söndagar, säger Vololonirina. Jag älskar att läsa tillsammans med Mino! När vi är hemma går vi också och hämtar vatten tillsammans.

Vololonirinas mamma har sett en markant skillnad hos dottern de senaste månaderna. Hon menar att sedan Mino började ta hand om henne har hennes läsning förbättrats, hon har blivit mer talför och uttrycker sina känslor tydligare.

Det lyckade projektet utökas

UNICEF har stöttat projektet sedan starten i Manjakandriana 2001. Förra året utökades projektet till ytterligare ett distrikt. Programmet når nu årligen 3000 flickor som befinner sig i riskzonen att sluta skolan. Planerna är att utöka resurserna och nå ytterligare 11 skoldistrikt under år 2005.

– Det är jättekul att vara en ”storasyster”. Jag önskar att jag hade haft en ”storasyster” när jag gick i första klass – då hade det varit så mycket lättare, säger femteklassaren Zoly.