Gå till innehållet
Laddar…

Världens största vaccinationsskampanj mot mässling

I samarbete med UNICEF, WHO med flera drar Bangladesh igång sin största hälsoinsats någonsin. 33,5 miljoner barn, mellan nio månader och tio år gamla, ska under tre veckor vaccineras mot mässling som är en av de vanligaste orsakerna till dödsfall bland barn. Start 25 februari.

I samarbete med UNICEF, WHO med flera drar Bangladesh igång sin största hälsoinsats någonsin. 33,5 miljoner barn, mellan nio månader och tio år gamla, ska under tre veckor vaccineras mot mässling som är en av de vanligaste orsakerna till dödsfall bland barn. Start 25 februari.

UNICEF, WHO och flera andra organisationer samarbetar för att stödja regeringen i den här satsningen. UNICEF ansvarar för vaccin, sprutor, kylutrustning, lokala informationsaktiviteter med mera. WHO står för utbildning och övervakning. Finansiärer är amerikanska Röda Korset, United Nations Fund, CDC och Japans regering.

33,5 miljoner barn

Den enorma vaccinationskampanjen som kommer att pågå mellan den 25 februari och den 16 mars, involverar 50 000 utbildade hälsoarbetare plus 750 000 volontärer. Tillsammans kommer de att nå ut till 35,5 miljoner barn i 62 distrikt och fem kommuner. Vaccinationerna kommer att äga rum i över 100 000 skolor och 150 000 andra allmänna lokaler som t ex vårdcentraler och sjukhus.

För att nå ut till särskilt utsatta barn, t ex gatubarn, kommer mobila vaccinationsteam att söka upp järnvägs- och busstationer, färjeterminaler, marknadsplatser, fängelser, parker och slumområden.

Barn står i kö för att bli vaccinerade.© UNICEF Bangladesh Mässlingskampanjen smygstartade redan i höstas då 1,4 miljoner barn i landet vaccinerades.

Testkampanj i höstas

I september förra året genomfördes en inledande vaccinationskampanj i mindre skala för att testa taktik, administration och resultat. Målet var då att nå 1,5 miljoner barn i två distrikt och man lyckades nå 93 % av målgruppen. Erfarenheterna från höstens kampanj har hjälpt till att förbättra och finslipa planeringen inför den kommande massiva satsningen. Målet är nu att nå över 90 % av barnen även i landets övriga distrikt.

Vanlig dödsorsak bland barn

? Få insatser ger så positiva effekter på barns hälsa, välbefinnande och överlevnad som vaccinationer. Sedan flera år har det här landet väl utvecklade vaccinationsrutiner. Bangladesh har bra förutsättningar för att klara av en sådan här heltäckande satsning. Det är rätt plats och rätt tillfälle att visa att det är möjligt att bekämpa mässling, som är en av de främsta orsakerna till att barn dör, menar UNICEFs högsta chef i Bangladesh, Louis-Georges Arsenault.

Dålig verkan vid nio månader

I Bangladesh är mässling den femte vanligaste orsaken till dödsfall bland barn under fem års ålder. Varje år dör cirka 20 000 barn av denna sjukdom. Nästan 70 procent av alla barn under ett år nås via de reguljära vaccinationerna i landet. Dock har det visat sig att mässlingsvaccin bara har 85 % verkan när det ges efter nio månaders ålder, vilket innebär att 40 % av barnen i varje årskull förblir mottagliga för sjukdomen. Den stora vaccinationskampanjen som nu ska genomföras har skapats för att ge alla dessa barn en andra chans att få ett fullgott skydd mot mässling.

Vaccin, sprutor och kylutrustning

UNICEF har distribuerat 40 miljoner doser mässlingsvaccin, 40 miljoner engångssprutor, fyra miljoner återanvändbara sprutor, och 200 000 säkerhetsboxar för kasserade sprutor. Dessutom har man levererat 455 stora kylskåp, 18 000 kylväskor, 70 000 kylblock och 400 frysboxar där kylblocken kan frysas.

Kylkedjan är oerhör viktig för att inte vaccinet ska bli förstört under transporten. Redan i december ställde UNICEF upp 420 stora kylförråd i närheten av den internationella flygplatsen. Här lagrades det mycket temperaturkänsliga vaccinet innan det transporterades vidare ut i landet.

Rikstäckande informationskampanj

UNICEF ansvarar för all kommunikation kring kampanjen. Det är en enorm informationssatsning som omfattar media, distribution av kommunikationsmaterial, event, support från kända nationella personligheter samt dörrknackarkampanjer som riktar sig till föräldrar och vårdpersonal.

Cykeltaxi med megafon.© UNICEF Bangladesh Cykeltaxi med megafon ingår i UNICEFs rikstäckande informationskampanj.

Stöd UNICEFs arbete, ge en gåva här.