UNICEF och TV4-gruppen i gemensam julkampanj
Den 1 december går startskottet för TV4-Gruppen och UNICEFs gemensamma julkampanj. Det är ett samarbete som uppmärksammar den tysta katastrof som varje dag dödar 24 000 barn runtom i världen. De dör för att de saknar sådant som vi tar för givet. Som rent vatten, näringsriktig mat, vaccin och medicin.
— Det som dagligen pågår runtom i världen är en katastrof, och det arbete UNICEF bedriver för alla utsatta barn är så oerhört viktigt. Genom den här kampanjen hoppas TV4-Gruppen öka uppmärksamheten kring den tysta katastrofen, och förhoppningsvis bidra till att lösa åtminstone en del av svenska folkets julklappsbestyr med klappar som verkligen betyder något, säger TV4-Gruppens kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt.
Via en virtuell julkalender på tv4.se, trailer och hallå hänvisas besökare in till UNICEFs gåvoshop, där de kan köpa livsviktiga julklappar i form av förnödenheter som skickas direkt till de barn runt om i världen som behöver dem bäst. Varje dag öppnas en lucka i julkalendern där en av de olika fältprodukterna presenteras. Från kalendern länkas besökarna till den aktuella produkten i gåvoshopen. Julkalendern utgör också scenografin i TV4:s hallåstudio under hela perioden fram till julafton. Fältprodukterna i kalendern presenteras också i hallåt. Dessutom kommer både trailrar och pop-ups i rutan samt banners på TV4-Gruppens sajter att hänvisa till julkalendern.
— Samarbetet som vi nu har med TV4 är väldigt viktigt för oss för att kunna uppmärksamma att det pågår en tyst katastrof, säger Anna Ryott, insamlings- och marknadschef på UNICEF.
Julkampanjen är ett led i ett större samarbete mellan UNICEF och TV4-Gruppen med målsättningen att tillsammans sprida kunskap om att alla barn har samma rättigheter, och för TV4-Gruppen att stödja UNICEFs arbete.
Köp julklappar som räddar barns liv. Välkommen till gåvoshopen!