Gå till innehållet
Laddar…

H&M säljer specialdesignad t-shirt för barn till förmån för UNICEF och varenda unge

Inför vår aprilkampanj – För varenda unge har H&M tagit fram en specialdesignad t-shirt för barn i 100 procent ekologisk bomull. T-shirten kommer att säljas i alla H&M:s butiker i Sverige från och med torsdagen den 31 mars och tjugo procent av försäljningspriset går till UNICEF.
T-shirten passar både tjejer och killar.

Under april kommer H&M:s butiker i Sverige även att sälja UNICEF-nålen för 20 kr och erbjuda sina kunder att runda upp växeln som oavkortat skänks till UNICEF.

– UNICEF:s arbete världen över är väldigt viktigt och det känns bra att H&M kan hjälpa till och ge våra kunder möjligheten att bidra på flera sätt, antingen genom att köpa den specialdesignade t-shirten, runda upp växeln eller att köpa UNICEF-nålen, säger Sofia Jegerborn, marknadschef H&M Sverige.

H&M har ett globalt samarbete med UNICEF

H&M har ett globalt samarbete med UNICEF sedan 2004, och gör även en del aktiviteter lokalt med UNICEF i Sverige. Projekten som H&M och UNICEF tillsammans har fokuserat på är bland annat utbildning för flickor, hiv- och aids-prevention i Kambodja och barns rättigheter i Uzbekistan.

H&M har också bidragit till UNICEF:s katastrofhjälp vid flera tillfällen. Under 2010 års julkampanj samarbetade H&M med UNICEF där fokus var att ge barn tillgång till rent vatten och sanitet.

I juli 2009 inledde H&M ett nytt femårigt projekt med UNICEF som heter ”All For Children”. Projektet fokuserar på att skydda barns rättigheter i bomullsproducerande områden i delstaten Tamil Nadu i södra Indien. Målsättningen är att barn ska få möjlighet att gå i skola i stället för att arbeta och att förbättra tillgången till hälso- och nutritionsvård. Projektet finansieras genom en donation på 4,5 miljoner USD från H&M.