Gå till innehållet
Laddar…

Utbildning livsviktigt för barnen i Moçambique

I förra veckan, närmare bestämt den 4 april, var det exakt 1000 dagar kvar till dess att millenniemålen ska vara uppfyllda. Det uppmärksammande bland andra FN-förbundet med en kampanjsite 1000dagar.com. Men bilden är splittrad kring hur långt världen kommit mot målen. Nyligen besökte jag ett projekt i Moçambique där UNICEF arbetar tillsammans med myndigheterna för att ge alla barn tillgång till utbildning, ett av millenniemålen.

Mina tankar går till Rosita som jag besökte i förra veckan. Hon bor i Chibuto, några timmar norr om Moçambiques huvudstad Maputo. Rosita är 63 år, men ser äldre ut. Hon bodde tidigare i en mycket enkel hydda. Med ekonomiskt stöd från de lokala myndigheterna och UNICEF har Rosita nyligen fått ett nytt, stabilt hus i betong på den prydliga gården. På gården har de också små odlingar och flera burar med höns.

Grunden för detta stöd är att hon är enda vårdnadshavare till sina sex barnbarn, alla pojkar mellan 5 och 16 år. Rositas två döttrar är båda döda. De hade redan tidigare separerat från barnens pappor, som sedan länge är försvunna ur pojkarnas liv. Enligt lag är de skyldiga att betala underhåll, men ingen vet var de är eller har försökt följa upp det.

Denna i svenska ögon udda familj hade haft det ännu svårare om de inte fått stöd från UNICEF och de lokala myndigheterna. Förutom det nya huset, får de ett regelbundet ekonomiskt bidrag till kläder, mat och andra basbehov.

Detta gör att de sex pojkarna kan gå kvar i skolan som ligger ett stenkast bort från huset. Den äldste förbereder sig nu för att börja secondary school och drömmer om att arbeta med datorer. Den yngsta brodern vill bli kock. Mormor Rosita berättar att pojkarna hjälper till mycket hemma och sköter i princip all matlagning.

Stödet till denna familj är en del av UNICEFs program för barnvänliga skolor. I samarbete med myndigheterna går man igenom skola för skola och bygger nya klassrum, bygger system för att samla in regn till dricksvatten, bygger toaletter, utbildar lärare, förser barnen med skolmaterial, informerar om vilka rättigheter barnen har, förser skolorna med sportutrustning så att de nu har idrott på schemat osv. Vi identifierar också utsatta familjer i området som behöver extra stöd för att barnen ska kunna gå i skolan. Allt detta bidrar till att fler barn går i skolan, kvaliteten på undervisningen ökar, skolresultaten blir bättre, antal tonårsgraviditeter minskar och att barnen får livsviktig kunskap med sig ut i livet.

Gällande millenniemålet kring utbildning har stora framsteg gjorts. I större delen av världen börjar de flesta barn i skolan, medan allt för många hoppar av grundskolan. Från att ha fokuserat på hur många barn som går i skolan, måste vi nu också lägga mer fokus på vad barnen egentligen lär sig. Minska antalet barn i varje klass, se till att lärarna har rätt utbildning och får tillräckligt betalt och att barnen slipper gå hungriga i skolan. Men får många barn innebär deras närvaro i skolan att de tagit sig över många hinder.

För Rosita och hennes fina barnbarn håller vi tummarna att hon får förbli så frisk och stark att hon kan ta ansvar för familjen ett bra tag till så att pojkarna hinner växa upp. Och kan ta hand om henne istället, som hon så väl förtjänar.

/Eva Dalekant
Internationell programhandläggare UNICEF Sverige