Gå till innehållet
Laddar…

Bäst i klassen – Statoil Järna

I vår julkampanj har vi härliga samarbetspartners som säljer livräddande produkter i sina butiker. Efter förra årets julkampanj stod det klart att en butik hade utmärkt sig och sålt hela 721 gåvokort vilket motsvarade 61 285 påsar vätskeersättning. Flest gåvokort av alla butiker och apotek som var med i kampanjen.

Halvvägs in i årets kampanj får vi nya rapporter om att samma gäng jobbar ännu hårdare i år. De har redan slagit sitt eget rekord från förra året och sålt hela 750 gåvobevis vilket motsvarar 10 500 påsar näringskräm. Jag tog med mig kameran och åkte till Statoil i Järna för att få ställa lite frågor. Jag träffade stationschefen Mikael Larnefeldt samt Ellen Cedgård Jobs och Theresia Ögren, som fått ansvar för försäljningen av årets gåvobevis av näringskräm.

Mikael Larnefeldt är stationschef på Statoil i Järna. Han håller i ett av gåvokorten och klockan som de ringer i för varje kort de säljer.

Ni har hittills sålt över 750 gåvokort. Vad är er hemlighet? Hur gör ni?

Mikael – Vi ställer frågan till alla kunder. Det är inte svårare än så.

Theresia – Ja, vi frågar alla, men vi varierar hur. För att det inte skall bli för långtråkigt och tjatigt. Ibland spinner man på vädret och ibland kör jag ett julrim helt enkelt.

Theresia berättar också att de olika helgskiften utmanar varandra att sälja så många gåvokort som möjligt under helgerna.

Men räcker det bara att tävla och utmana varandra?

Theresia – Nä, man måste peppa och hjälpa varandra när det går trögt.

Mikael – Ja, sen är det viktigt att det blir en rolig grej att samlas kring. Inför årets kampanj har vi köpt in en whiteboard där vi drar ett streck för varje gåvobevis som säljs och en klocka vi ringer i.

Innan mitt besök i Järna hade jag fått höra att en enskild person hade ett superengagemang och själv sålt nästan alla gåvorkort. Det visade sig att vara helt fel.

Bakom Statoil Järnas succé står ett sammansvetsat team som bestämt sig för att de tillsammans skall göra en stor insats för barn. Och det lyckas de med! Som Theresia sa: ”Vi tror på produkten, på att hjälpen kommer fram”.

Jag åker från Järna med ett leende på läpparna, deras värme, glädje och stolthet har smittat av sig.

Våra fältprodukter som räddar barns liv säljs förutom hos Statoil också på H&M och Apotek Hjärtat. Och självklart på unicef.se