UNICEFs frivilliga pratade utbildning på IKEA i helgen
Nu i helgen den 23-24 november mötte UNICEFs frivilliga kunder på IKEA-varuhus runt om i landet. De berättade bland annatom hur pengarna från mjukdjurskampanjen till förmån för barns utbildning kommer till nytta bland barn runt om i världen.

Delar av UNICEFs frivilliggrupp i Kalmar.
Den årliga mjukdjurskampanjen på IKEA är i full gång. UNICEFs frivilliga mötte i helgen IKEAs kunder på 10 varuhus runt om i landet och berättade om UNICEFs arbete för barns rätt till utbildning. Fram till i januari kan IKEAs kunder bidra till UNICEFs och Rädda Barnens utbildningsprojekt genom att köpa mjukdjur. För varje mjukdjur och barnbok som säljs på IKEA-varuhusen världen över skänker IKEA Foundation 10 kronor till utbildningsprogram som drivs av UNICEF och Rädda Barnen.

Delar av UNICEFs frivilliggrupp i Linköping.
Sedan 2003 har kampanjen Mjukdjur för utbildning gett tio miljoner barn i 46 länder tillgång till engagerade lärare, tryggare skolor och bättre läromedel. Hittills har kampanjen inbringat 57 miljoner EURO (ca 525 miljoner SEK).