Default hero image

"Med vårt stöd så

når hjälpen fram"

Världsföräldern Johanna Janemon reste i september tillsammans med UNICEF och Pampers till Mauretanien, ett av världens fattigaste länder. Pampers har sedan 2006 drivit den globala kampanjen “Ett paket=ett vaccin” för att stödja UNICEFs projekt för att utrota stelkramp bland mödrar och spädbarn. Nu berättar Johanna om sina upplevelser, och om hur hon sett att hjälpen når fram.

Skribent |

Publicerad |

2013 12 27

Uppdaterad |

2013 12 27

"Med vårt stöd så når hjälpen fram"

http://youtu.be/1zsa9mknETs

Vad står i ens makt att göra när man ser och hör om barns utsatthet i krisdrabbade delar av världen? Kanske känner man vanmakt?

För mig var det aldrig ett svårt beslut att ta, att bli Världsförälder. Jag räknade med att mitt månadsbidrag skulle stötta UNICEFs arbete för världens yngsta medmänniskor. Men, när jag i höst fick möjligheten att åka till Mauretanien och följa Unicefs arbete under en intensiv, omvälvande vecka ute i fält såg jag hur den hjälpen faktiskt når fram. Kylboxen och vaccinen som jag tidigare bara hade sett i UNICEFs gåvoshop låg plötsligt framför mig. Mammor, likt mig själv, satt med sina små söner och döttrar i knät och fick dem måttade för undernäring.

Jag fylldes av gränslös beundran för de oerhört dedikerade UNICEF-medarbetarna som jobbade lokalt, för deras kunskap om behoven och professionalismen i deras arbete. Jag kände allt annat än vanmakt. Jag kände trygghet. Trygghet att med vårt stöd så når hjälpen fram.

/Johanna Janemon, Världsförälder

Var med du också och kämpa vid barnens sida varje dag, året runt. Anmäl dig här för att bli Världsförälder .

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.