Gå till innehållet
Laddar…

Mjukdjur för miljoner

88 miljoner kronor blev resultatet av den senaste mjukdjurskampanjen som engagerat alla IKEA-varuhus runt om i världen. Pengarna går till att förbättra barns utbildning i Afrika, Central- och Östeuropa samt Asien.

Thank you infographic Jan 2014

Mängder av mjukdjur såldes i alla världens IKEA-varuhus i november och december 2013. För varje mjukdjur eller barnbok som såldes, skänker IKEA Foundation 10 kronor till UNICEF och Rädda Barnen.

De svenska IKEA-kunderna och medarbetarna bidrog i och med årets kampanj med cirka 3,7 miljoner kronor till UNICEF och Rädda Barnen.

Sammanlagt har det blivit ungefär 590 miljoner kronor sedan starten 2003. Över 11 ​​miljoner barn i 46 länder har fått tillgång till bra utbildning tack vare de pengar som samlats in.

Engagerade varuhus

IKEA-varuhusen i Sverige sålde inte bara mjukdjur veckorna innan jul, de engagerade sig också i vår julkampanj. Personalen sålde gåvokort till förmån för UNICEF och tack vare det kan över 10 000 myggnät distribueras i områden där malaria drabbar barnen hårt.

De varuhus som snabbast sålde slut på sin ranson av gåvokort var Uppsala och Jönköping. Två anställda från respektive varuhus blev bjudna av IKEA på en resa till Stockholm där ett besök på UNICEF och ett möte med UNICEF-ambassadören Mark Levengood hörde till en av de mest uppskattade programpunkterna.

Vinnarna från IKEA-varuhusen i Jönköping och Uppsala.  Från vänster Josefin, Ulrika, Emma och Anisa fick åka till UNICEFs huvudkontor i Stockholm och träffa Mark Levengood. Mark i mitten.

Josefin, Ulrika, Emma och Anisa som jobbar på IKEA-varuhusen i Jönköping och Uppsala fick åka till vårt huvudkontor i Stockholm och träffa Mark Levengood.

Bli Världsförälder

Som Världsförälder är du med och kämpar för utsatta barn över hela världen, varje dag, året om.

Läs mer och anmäl dig här