CRBP_08-575x382.jpg

Barn är

allas business

I veckan möttes över 80 företrädare för multinationella företag på Norra Latin i Stockholm för att se på sin verksamhet med barns ögon.

Skribent |

Publicerad |

2014 09 25

Uppdaterad |

2014 09 25

Barn är allas business

UNICEFs globala CSR-chef Bo Viktor Nylund klättrar upp till UNICEF-ambassadören Mark Levengood för att diskutera Barnrättsprinciperna. Foto: Ivan Da Silva

Sverige lyfts ofta som en mogen CSR-marknad, vi anses ligga i framkant när det gäller hållbarhetsfrågorna. Dock är barnrättsperspektivet nytt för de flesta företag. UNICEF uppmanar därför alla företag att se på sin verksamhet med ett nytt perspektiv, med hjälp av Barnrättsprinciperna.

Till tisdagens event bjöd UNICEF in sitt nätverk för barns rättigheter och lät alla företag ta med sig kollegor från fyra nyckelfunktioner, utöver CSR-avdelningen. Syftet var att uppmana företagen att sprida frågorna internt och ta ett bredare grepp kring barns rättigheter.

Principerna som lanserades 2012 har utvecklats av UNICEF, Rädda Barnen och FN:s Global Compact och utgör verktyg för företag som ska integrera ett barnrättsperspektiv i sitt hållbarhetsarbete.

På plats under dagen fanns flera företrädare från multinationella företag, bland annat Mårten Tötterman från Thomas Cook Group, som i eventets slutpanel uppmanade deltagarna att våga prata om företags ansvar för barns rättigheter:

- Dare to talk about these topics, even if they are sensitive questions. Once you start, you will notice that it becomes easier as you go along.

CRBP_01-575x327.jpg
Eventets slutpanel uppmanade deltagarna att våga prata om företags ansvar för barns rättigheter.Foto: Ivan Da Silva

Eventets slutpanel uppmanade deltagarna att våga prata om företags ansvar för barns rättigheter. Foto: Ivan Da Silva

UNICEFs globala CSR-chef Bo Viktor Nylund delade med sig av hur utvecklingen hos företag ser ut globalt. Han vittnade om att företag som börjar utvärdera sin verksamhet snabbt inser att de påverkar barn på många sätt, positivt och negativt:

- Jag skulle vilja likna det vid att man är ute i skogen och promenerar. Om du inte letar efter någon svamp så ser du dem inte, men om du letar och hittar en, då ser du dem plötsligt överallt.

Företagen på plats fick ta del av UNICEFs verktyg som tagits fram till stöd för att implementera barnperspektivet i hållbarhetsarbetet. Företaget Millicom och CSR-chef Milka Pietikainen som var på plats delade med sig av sin erfarenhet av att arbeta i praktiken med verktygen:

- I would like to point out to everyone today that UNICEF already offers some great assessment tools that we have successfully used when implementing a plan for the Children´s Rights and Business Principles. We are now working with UNICEF on sector specific tools and plan to pilot the tool for telecom sector this year.

CRBP_03-575x303.jpg
Eventet avslutades med att alla företagarna fick hälp av stora glasögon för att se på sina företag ur ett barns perspektiv.Foto: Ivan Da Silva

Eventet avslutades med att alla företagarna fick hälp av stora glasögon för att se på sina företag ur ett barns perspektiv. Foto: Ivan Da Silva

UNICEF hoppas att eventet på Norra Latin blir startskottet för en ny, bredare utveckling för barnperspektivet i företags hållbarhetsarbete.

Är du intresserad av att veta mer om Barnrättsprinciperna och UNICEFs verktyg, läs här . UNICEF erbjuder även praktisk utbildning i Barnrättsprinciperna i samarbete med The Academy of Human Rights in Business, höstens utbildningar äger rum den 18:e och 21:a November. Anmäl dig redan idag!

Kopiera länk

Relaterade artiklar

UNICEFAppScreensConcept-575x431.png
Sverige

En ny undersökning visar att två av tre småbarnsföräldrar upplever att deras arbetsgivare kräver att de ska vara tillgängliga i mobilen efter ordinarie arbetstid. Enligt barnrättsprinciperna, framtagna av UNICEF tillsammans med FN:s Global Compact och Rädda Barnen, ska företag utforma sin verksamhet så att den inte påverkar barn negativt.

Unicef Logo Swedish
Sverige

Hur kan man säkerställa att företag inte kränker barns rättigheter? Varför bör företag ta hänsyn till barns rättigheter i marknadsföringen? De är ett par av de frågor som företrädare för över hundra företag runt om i landet har diskuterat i samband med UNICEFs landsomfattande utbildningssatsning.

Unicef Logo Swedish
Sverige

Det är tydligt att barns livssituation i mycket hög grad påverkas av företag, både direkt och indirekt. Trots att de flesta företag idag arbetar med mänskliga rättigheter har de flesta inte i tillräcklig utsträckning lyft fram barnrättsperspektivet i sitt hållbarhetsarbete.