Gå till innehållet
Laddar…

IKEAs mjukdjur bidrar till barns utbildning

Den årliga mjukdjurskampanjen på IKEA är i full gång. Fram till i början av januari kan IKEAs kunder bidra till UNICEFs utbildningsprojekt genom att köpa mjukdjur. Och i helgen kommer UNICEF Sveriges frivilliga att hjälpa till på varuhus runt om i landet.

Foto: © IKEA

Foto: © IKEA

Ett sextiotal frivilliga möter kunder och delar ut information på varuhusen i Sundsvall, Stockholm, Linköping, Örebro, Kalmar, Karlstad, Helsingborg och Malmö nu under helgen.

För varje mjukdjur och barnbok som säljs på IKEA-varuhusen världen över skänker IKEA Foundation 10 kronor till utbildningsprogram som drivs av UNICEF och Rädda Barnen.

Årets kampanj tar inspiration från sagornas värld, mjukdjuren är också karaktärer i årets barnbok ”Grodprinsen” av den prisbelönade författaren Ulf Stark med illustrationer av Silke Leffler.

– Utbildning är nyckeln till utveckling. Genom bidraget från mjukdjurskampanjen kan vi se till att några av de mest utsatta barnen, däribland många flickor, kan skapa sig bättre framtidsmöjligheter. Vi är mycket nöjda över engagemanget från IKEA Foundation, IKEAs anställda och alla kunder, säger Véronique Lönnerblad, Generalsekreterare UNICEF Sverige.

Sedan 2003 har kampanjen Mjukdjur för utbildning gett 11 miljoner barn i 46 länder tillgång till engagerade lärare, tryggare skolor och bättre läromedel. Hittills har kampanjen inbringat drygt 620 miljoner kronor.

Bli Världsförälder

Som Världsförälder är du med och kämpar för utsatta barn över hela världen, varje dag, året om.

Läs mer och anmäl dig här