Gå till innehållet

Barn designar IKEAs mjukdjur för utbildning

Den årliga mjukdjurskampanjen hos IKEA är i full gång. Genom att köpa mjukdjuren, som i år designats av barn runt om i världen, kan IKEAs kunder bidra till UNICEFs utbildningsprogram. I helgen kommer UNICEF Sveriges frivilliga att hjälpa till på varuhus runt om i landet.

Foto: © IKEA

Foto: © IKEA

Foto: © IKEA

UNICEFs frivilliga kommer att möta kunder och dela ut information vid varuhusen i Haparanda, Göteborg (Bäckebol), Helsingborg, Kalmar, Karlstad, Malmö, Linköping, Stockholm (Barkarby under lördagen och Kungens Kurva på söndagen), Sundsvall och Örebro.

För varje mjukdjur och barnbok som säljs på IKEA-varuhusen världen över skänker IKEA Foundation 10 kronor till utbildningsprogram som drivs av UNICEF och Rädda Barnen. Kampanjen pågår till slutet av december.

Årets mjukdjurskollektion kom till genom en tävling där barn världen över fick rita sitt drömmjukdjur. Tio vinnare valdes ut och barnens mjukdjur finns nu att köpa för att hjälpa andra barn till en bättre framtid.

Sedan 2003 har kampanjen Mjukdjur för utbildning gett 11 miljoner barn i 46 länder tillgång till engagerade lärare, tryggare skolor och bättre läromedel. Hittills har kampanjen inbringat omkring 715 miljoner kronor.