Gå till innehållet

Mjukdjur ger miljontals barn tillgång till skola

Över 12 miljoner barn i 46 länder har fått tillgång till en bättre utbildning tack vare tretton års samarbete mellan IKEA Foundation, UNICEF och Rädda Barnen. Bara i Sverige har årets mjukdjurskampanj gett över 4,5 miljoner kronor till utbildningsprogram runt om i världen.

Foto: © UNICEF/Ose

Foto: © UNICEF/Ose

I tretton år har IKEAs varuhus runt om i världen bidragit till UNICEFs och Rädda Barnens utbildningsprogram genom att sälja mjukdjur. Under en kampanjperiod varje år har IKEA Foundation skänkt tio kronor för varje mjukdjur och barnbok som sålts.

Sedan starten 2003 har kampanjen inbringat över 813 miljoner kronor. Pengarna har bland annat använts till att få fler utsatta barn att gå i skolan, att fler lärare utbildas och att fler barn får tillgång till bra utbildningsmaterial.

Årets mjukdjurskollektion kom till genom en tävling där barn världen över fick rita sitt drömmjukdjur. Tio vinnare valdes ut och barnens mjukdjur såldes sedan för att hjälpa andra barn till en bättre framtid.

– UNICEF är tacksamma för det som IKEA Foundation, IKEAs medarbetare och kunder bidragit med. De utbildningsinsatser som den långa kampanjen stöttat har verkligen förändrat många utsatta barns liv, säger Per Westberg, vice generalsekreterare på UNICEF Sverige.