Gå till innehållet
Laddar…

Lek låter barn lära för livet

Nästan 250 miljoner barn under fem års ålder når inte sin fulla potential på grund av fattigdom, brist på näring, omvårdnad och begränsade möjligheter till inlärning. Därför satsar UNICEF på att barn i utsatta områden ska få möjlighet att gå i förskola. Som Priscilla, fyra år, i Östtimor.

Priscilla, 4 år, i rosa klänning, leker tillsammans med de andra barnen på förskolan. Foto: © UNICEF

Priscilla, 4 år, i rosa klänning, leker tillsammans med de andra barnen på förskolan. Foto: © UNICEF

Forskning om hjärnans utveckling visar att de tidiga åren i ett barns liv – från födseln och upp till åtta års ålder – är avgörande för barnets förmåga till lärande. Tidiga insatser för utsatta barn leder till stora framsteg, inte bara för barnen själva utan också för deras familjer och samhällen.

I Östtimor har många barn – särskilt i avlägsna och utsatta områden – ingen möjlighet att gå i förskola. För att ändra på det har UNICEF tillsammans med regeringen utvecklat ett nytt sätt att driva förskola så att barnen får den viktiga utbildning och stimulans de behöver tidigt i livet.

Genom att engagera byar och samhällen och använda sig av frivilliga är det nu möjligt att ge även barn i avlägsna byar en chans att gå i förskola. Priscilla, fyra år, har nu en förskola att gå till. Hon trivs bra och lär sig nya saker fort.

– Det gör mig så glad, säger mamma Josefa. Det är också bra att förskolan ligger nära vårt hem så jag kan gå med Priscilla till skolan.

Priscilla, 4 år, tillsammans med mamma Josefa. Foto: © UNICEF

Priscilla, 4 år, tillsammans med mamma Josefa. Foto: © UNICEF

Tack vare stöd från H&M Foundation får 73 600 barn möjlighet till en bra start i livet. Till exempel får de frivilliga vid Priscillas förskola den utbildning de behöver för att hålla i lektioner för barnen och se till att skolan fungerar som den ska. Varje volontär får också en stor låda med utbildningsmaterial för att hjälpa barnen lära sig.

Förskolan är mycket viktig för att förbereda barnen för grundskolan. Och förutsättningarna för ett barn att klara av sin utbildning börjar långt innan första klass. Forskning visar att satsningar på barns tidiga utveckling är det mest kostnadseffektiva sättet att förbättra skolresultat och barns förmåga att senare klara skolan. Josefa och andra föräldrar får också utbildning för att kunna stötta sina barn:

– En sak jag lärt mig är hur effektivt det är att lära sig saker på ett lekfullt sätt. Vi har provat det hemma, med hjälp av tandpetare och kapsyler för att skapa geometriska former. Det var nytt för mig att man kan lära sig saker genom att leka och det går både fortare och är roligare. Det är skillnad från när jag var liten och läraren bara stod framför klassen, säger Josefa.

Skräddarsydda lekar stimulerar barns hjärnor

För att uppmärksamma vikten av barns utveckling och lärande i tidig ålder har UNICEF tillsammans med H&M Foundation tagit fram en digital och interaktiv jacka: The UNI_FORM – en symbol för alla barns rätt till en bra start i livet.

UNI_FORM innehåller åldersanpassade lekar som stimulerar hjärnan. Lekarna är skräddarsydda för varje ålder och baseras på UNICEFs forskning kring barns tidiga utveckling och lärande.

theuniform.org kan du som förälder utforska jackan och testa lekarna tillsammans med ditt barn. Där hittar du också mer information om vikten av lek och lärande.

Bli Världsförälder

Som Världsförälder är du med och kämpar för utsatta barn över hela världen, varje dag, året om.

Läs mer och anmäl dig här