IMG_9848-575x383.jpg

I fredags anordnades UNICEF Sveriges årliga konferens där elever och lärare fördjupar sig i Operation Dagsverke. Eleverna fick bland annat möta Anna och Nena från Namibia, som berättade om sina liv och om hur viktigt det är att elever får kunskap om hiv.

Skribent |

Publicerad |

2017 09 12

Uppdaterad |

2017 09 12

Fina möten på årets Operation Dagsverke-konferens

Anna och Nena mötte de svenska eleverna och berättade om sina liv i Namibia. Foto: Melker Dahlstrand.

Pengarna från årets Operation Dagsverke går till att ge fler elever i Namibia livsviktig kunskap om hiv och aids och hur de kan skydda sig. Förra veckan var eleverna Anna och Nena på besök i Sverige. De besökte flera skolor, träffade elever och berättade om sina liv i Namibia.

Anna lever själv med hiv och går på en av de ”teen clubs” som får stöd av UNICEF. Klubbarna är till för ungdomar i åldrarna 10-19 år som lever med hiv. De träffas regelbundet för att lära sig mer om sjukdomen och ge stöd till varandra. Nena berättade hur viktigt bidraget från UNICEF är för att hon och hennes vänner ska lära sig att skydda sig mot hiv.

I fredags träffades elever och lärare från skolor runt om i Sverige på konferens i Stockholm. Konferensen är startskottet för Operation Dagsverke-kampanjen, och de medverkande skolorna fick inspiration och tips på hur Operation Dagsverke på bästa sätt kan organiseras på skolan.

Förutom att träffa Anna och Nena, delta i fördjupande workshops och se VR-film, så fick eleverna också lyssna på Ophelia Haanyama som på ett inspirerande sätt berättade om hur det har varit för henne att leva med hiv i Sverige.

IMG_9822-575x383.jpg
”Sjukt spännande föreläsningar,” sade en av eleverna efteråt.Foto: Melker Dahlstrand.

”Sjukt spännande föreläsningar,” sade en av eleverna efteråt. Foto: Melker Dahlstrand.

Operation Dagsverke är en insamlings- och informationskampanj som har arrangerats av svenska elever sedan 1960-talet. Syftet med kampanjen är att ge elever och lärare i Sverige större kunskap om barns rättigheter – genom en konkret insats för barn som behöver stöd runt om i världen.

2017 har UNICEF Sverige utvecklat Operation Dagsverke vidare med den digitala plattformen Storverk. Varje skola har en egen digital insamlingssida och väljer själva vilka insamlingsaktiviteter de vill göra. På sajten finns bra underlag till skolorna och skolmaterial om barns rättigheter, med fördjupningar kring syftet med insamlingen. Se gärna filmen där bland annat Anna och Nena berättar om hur viktigt bidraget från de svenska eleverna är.

Den officiella insamlingsperioden är den 23 oktober till den 24 november. Men skolorna väljer själva vilken dag som passar bäst att genomföra insamlingen. FN-dagen den 24 oktober eller barnkonventionens dag den 20 november brukar vara bra dagar att anordna aktiviteter.

Nu önskar vi alla fantastiska och engagerade elever stort lycka till! Tillsammans gör ni en viktig insats för andra elever i vår värld. Vill din skola också vara med? Anmäl er här.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

collage-2.jpg
Sverige

Ytterligare en annorlunda termin går mot sitt slut och trots speciella förutsättningar kunde Operation Dagsverke våren 2021 fira 60 år! Burkar har pantats, musik har spelats in, fågelmatare har byggts, digitala utställningar har genomförts och mycket mer. Kreativiteten har verkligen flödat och vi riktar ett stort tack till alla som varit med.

img_2066.jpeg
Sverige

I fredags var det dags för Operation Dagsverkes årliga konferens som lockade elever och lärare från hela landet för att få inspiration till sina kommande dagsverken. Skolaktiviteten har anordnats i svenska skolor sedan 1960-talet och firar i år imponerande 60 år.

julia-kvadrat-2.jpg
Lärare

På Nilaskolan i Malå flödar kreativiteten och entreprenörsandan. Skolan är i full gång med att planera inför årets Operation Dagsverke – ett projekt där eleverna får lära sig mer om barns rättigheter och samtidigt samla in pengar för att hjälpa utsatta barn i andra länder. Läraren Julia Ritzén delar här med sig av sina bästa tips för hur projektet kan skapa mervärde i undervisningen.