Gå till innehållet
Laddar…

Allt fler barn i Afghanistan går inte i skolan

44 procent av alla barn i åldrarna 7-17 år, går inte i skolan i Afghanistan. 3,7 miljoner barn går därmed miste om sin utbildning, varnar UNICEF i en ny rapport. Och situationen är värst för flickorna – i vissa områden saknar hela 85 procent en plats i en skolbänk.

Rapporten visar att konflikt och ett förvärrat säkerhets­läge, ökad fattig­dom och diskri­mi­nering mot flickor har lett till att allt fler barn nu inte går i skolan i Afghanistan.

Madena, nio år, går i tältskola utanför staden Jalalabad, i östra Afghanistan. När familjen tvingades på flykt missade hon två år av sin utbildning, men i Jalalabad lyckades hon övertyga sina föräldrar om att få börja igen. "Jag sa: jag vill studera, låt mig göra det. Jag kan bli läkare eller lärare och hjälpa människor, och tillslut gick min pappa med på det." Foto: © UNICEF/Fricker

Madena, nio år, går i tältskola utanför staden Jalalabad, i östra Afghanistan. När familjen tvingades på flykt missade hon två år av sin utbildning, men i Jalalabad kunde hon börja igen. ”Jag sa: jag vill studera, låt mig göra det. Jag kan bli läkare eller lärare och hjälpa människor.” Foto: © UNICEF/Fricker

60 procent av barnen som går miste om sin utbildning är flickor, något som ytterligare spär på köns­diskrimi­neringen i landet. I de värst drabbade områdena – som Kandahar, Wardak och Zabul – går uppemot 85 procent av flickorna inte i skolan.

Rapporten visar också att barn som befinner sig på flykt, eller tvingats till barn­äkten­skap, löper högre risk att inte gå i skolan. Brist på kvinnliga lärare, dåliga skol­bygg­nader och svårig­heter att nå fram med utbildnings­insatser i konflikt­drabbade områden, är också orsaker till att barn – framför allt flickor – hamnar utanför skolan.

Men rapporten innehåller också hoppfull statistik. Studien visar att det är få barn som hoppar av skolan när de väl börjat – 85 procent av de barn som börjar grund­skolan genom­för den till sista klass. 94 procent av pojkarna och 90 procent av flickorna som börjar gymnasiet tar också examen. Utmaningen är alltså att få in barnen i skolan från första början.

För att lösa problemet är det viktigt att barn tidigt kommer i kontakt med skolan, gärna så nära hemmet som möjligt – och ibland till och med i hemmet. Det är särskilt viktigt för flickor eftersom det minskar riskerna med lång väg till skolan i konflikt­drabbade områden.

– Att få flickor och pojkar till skolan handlar om så mycket mer än att bara befinna sig i klass­rummet, säger Adele Khodr, chef för UNICEF i Afghanistan. Det är att skapa rutiner och stabilitet i barnens liv, något som är en mycket viktig inves­tering i ett land som på många platser är otryggt.

I rapporten lyfts fyra viktiga insatser för att säkra barnens, och särskilt flickornas, rätt till utbildning:

  • Påverkansarbete i provinser där särskilt många flickor står utanför skolan, bland annat mot religiösa ledare och andra grupper för att få fler flickor till skol­bänken.
  • Se till att skolmiljöer är trygga och har bra standard när det gäller toaletter, rent vatten och möjlighet att tvätta händerna.
  • Rekrytera och utbilda fler kvinnliga lärare.
  • Stoppa barnäktenskap.

Stöd alla barns rätt till utbildning, köp ett student­paket i vår gåvoshop:

Handla i gåvoshopen

 

Läs hela rapporten, Global Initiative on Out-of-School Children: Afghanistan Country Study, som tagits fram av UNICEF, USAID och tanke­smedjan Samuel Hall.

Hjälp barn i katastrofer

Just nu pågår många katastrofer runt om i världen. UNICEF finns på plats och kämpar för barnen som drabbas av naturkatastrofer, hunger och konflikt. Men mer hjälp behövs.

Ge en gåva nu