Gå till innehållet
Laddar…

6 tips för hur du kan stötta ungdomar i coronatider

När skolor stänger på obestämd tid, fritidsaktiviteter ställs in och den vanliga kontakten med vänner uteblir på grund av coronaviruset, kan ungdomar känna sig både ensamma och oroliga. UNICEF har pratat med den erfarna ungdomspsykologen Lisa Damour, om hur du kan hjälpa de unga att hålla modet uppe.

1. Normalt att känna oro

I takt med att vardagsrutinerna förändras och vi matas med mediernas ständiga rapporteringar om coronavirusets framfart är det många av oss som kan känna en oro, även de yngre i samhället. Och det är helt normalt. Faktum är att det är så man ska känna.

– Oro är en helt normal och hälsosam funktion som varnar oss för hot och hjälper oss att vidta åtgärder för att skydda oss själva, säger Lisa.

Ett sätt att minska oron kan vara att ge den unga redskap för att ta kontroll över situationen och förhindra att den själv, eller andra, smittas. Förklara att det är viktigt att tvätta händerna ofta och noggrant, undvika att röra med fingrarna i ansiktet och att hålla avstånd till människor omkring.

– Om ungdomen upplever symptom och är orolig över att själv vara smittad, förklara att sjukdom på grund av coronaviruset i allmänhet är mild för barn och unga vuxna.

Ett annat sätt att hantera oron kan vara att lära sig mer om coronaviruset.

– Se till att den unga använder pålitliga källor, som till exempel Folkhälsomyndigheten, UNICEF och Världshälsoorganisationen (WHO), för att hitta rätt information.

När ungdomar tappar den vanliga kontakten med sina kompisar kan de känna sig både isolerade och oroliga över situationen.

2. Hitta på saker att göra

När vi går igenom svåra situationer är det bra att dela in problemet i två kategorier: saker som man kan göra något åt ​​och saker som man inte kan göra något åt.

– Det finns mycket som faller in under den andra kategorin just nu, och en sak som kan hjälpa är att hålla sig sysselsatt: göra läxor, titta på film eller läsa en bra bok – allt för att hitta rutiner och balans i vardagen.

3. Hitta nya sätt att träffa vänner

De flesta ungdomar tillbringar mycket tid på sociala medier, vilket kan vara ett bra alternativ för att hålla kontakt med vänner när man inte kan ses på riktigt. De unga kommer med största sannolikhet att utsättas för information om coronaviruset på internet, både sådant som är sant, men också ”fake news” – sådant som inte är sant. Ett tips är att tillsammans med din ungdom prata om att vara källkritisk och sätta upp riktlinjer för användande av sociala medier. 

– Obegränsat med skärmtid är till exempel inte hälsosamt och kan förstärka barn och ungdomars oro.

4. Ta tillvara på tiden

Nu är det kanske ett bra tillfälle att läsa den där boken, rensa garderoben eller lära sig spela det där instrumentet? Inspirera den unga att ta tillvara på den här tiden. Att fokusera på sig själv och hitta sätt att använda tiden hemma, är ett produktivt sätt att ta hand om sin mentala hälsa.

– Jag har själv gjort en lista över alla böcker som jag vill läsa och de saker som jag länge har tänkt göra men inte haft tid.

5. Det är ok att känna sig ledsen

Att gå miste om roliga saker tillsammans med kompisar, fotbollsträningen eller andra aktiviteter kan vara trist och nedslående.

– Det kan verkligen vara upprörande för ungdomar, och det med rätta. Det bästa sättet att hantera denna besvikelse är faktiskt att tillåta sig själv att vara ledsen. Om man gör det kommer man snabbare att börja må bättre.

6. Var snäll mot sig själv och andra

Vissa barn och unga utsätts för mobbning och kränkningar i vardagen – i skolan eller på nätet. I dessa tider är det extra viktigt att tänka på att det vi delar eller säger inte skadar andra. Uppmuntra din ungdom att agera eller vända sig till en vuxen för hjälp och stöd.

– Om du ser någon som blir utsatt, hjälp till. Att inte göra någonting kan få den utsatta personen att känna att hela världen är emot den eller att ingen bryr sig.

Vi måste alla vara rädda om oss själva, om varandra och visa medmänsklighet.

Mer information om coronaviruset och vad UNICEF gör hittar du här

Mer information

Fler frågor och svar om det nya coronaviruset hittar du hos BRIS eller Folkhälsomyndigheten.

Samlad information från svenska myndigheter finns på www.krisinformation.se