fotboll-annas-img-scaled.jpg

UNICEF älskar SPORT – stärker

barns hälsa inom idrotten

De flesta barn deltar någon gång i föreningsidrott för att ha roligt med kompisar och prova olika idrotter. Men verksamheten är inte alltid anpassad efter barnens behov och önskemål. Det vill vi på UNICEF ändra på. För att få större kraft och öka takten behöver vi dig, företagare, i vårt lag!

Skribent |

Publicerad |

2021 01 20

Uppdaterad |

2021 01 20

UNICEF älskar SPORT ska stärka barn och ungdomars fysiska och psykiska hälsa inom idrotten

Vi vet idag att barn slutar idrotta allt tidigare, att förutsättningarna för att delta i föreningsidrott är ojämlika och att de flesta barn i Sverige inte rör på sig så mycket som rekommenderat. Det finns flera orsaker till detta och problembilden är komplex. Men värdet av att barn deltar i föreningsidrott och tränar fysiska, psykiska och sociala förmågor är stort. För att möjliggöra det behöver vi i större utsträckning utgå från hur verksamheten kan planeras och genomföras på ett sätt som blir så bra som möjligt för barn.

Barn är experter på sina liv och har unik kompetens kring vad de vill göra och utveckla. För att skapa idrottsverksamhet som är inkluderande och meningsfull måste barn få möjlighet att vara med och påverka aktiviteter de själva deltar i. Ledare inom idrotten har dessutom ansvar för att skapa en trygg verksamhet där alla kan delta.

Det är inte okej att kritisera och skälla på barn. Inte heller att selektera och utesluta barn. Hård jargong och press på resultat sänker motivationen till att fortsätta och höga kostnader försvårar deltagande för många barn.

Kvalitetssäkra idrottsverksamheten

Att höra om barn som diskrimineras, far illa eller tappar lusten att idrotta är så tråkigt. Vi borde göra allt vi kan för att barn ska känna glädje och trygghet kring sitt idrottande. UNICEF Sverige vill inspirera och stötta föreningar och ledare att kvalitetssäkra och utveckla sin verksamhet så att den utgår från barnkonventionens princip om vad som är bäst för barn.

Därför vill vi inspirera och stötta fler föreningar och ledare att stärka barnrättsperspektivet inom sin idrottsverksamhet. Detta gör vi genom konceptet UNICEF älskar SPORT där vi föreläser och håller interaktiva workshops samt handleder och stöttar i arbetet för en trygg och bra idrottsverksamhet för barn.

img_0053.jpg
Genom att bli partner till UNICEF älskar SPORT, investerar du i barns framtid.Foto: © UNICEF/ Dahlstrand

UNICEF älskar SPORT - en framtidsinvestering

För att få större kraft och öka takten för denna utbildningsinsats behöver vi samarbetspartners som kan se till att vi har fler personer som kan utbilda idrottsföreningarna och att vi fortsätt alltid kan ligga i framkant med de främsta metoderna för att få fler barn och ungdomar att leva med god fysisk och psykisk hälsa.

Nu erbjuder vi företag att göra verklig skillnad för barn genom att investera i barns framtid genom att bli partner till UNICEF älskar SPORT. Kontakta mig för mer information eller läs mer på sidan för UNICEF älskar SPORT.

Niklas Birgetz
Affärsansvarig Företag

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.