Gå till innehållet
Laddar…

UNICEF och H&M inleder globalt samarbete

Mariella Furrer UNICEF tillkännagav idag ett nytt treårigt samarbete med det internationella modeföretaget H&M Hennes & Maurtiz AB (H&M). Bidraget på 12 miljoner kronor går till UNICEF:s internationella program för utbildning av flickor och programmet för förebyggande av hivaids i Kambodja.

En flicka i en skola i Nairobi, Kenia, tar emot en UNCEF-skolbok av sin lärare.Foto: UNICEF/Mariella Furrer UNICEF tillkännagav idag ett nytt treårigt samarbete med det internationella modeföretaget H&M Hennes & Maurtiz AB (H&M). Bidraget på 12 miljoner kronor går till UNICEF:s internationella program för utbildning av flickor och programmet för förebyggande av hiv/aids i Kambodja.

Flickors utbildning

H&M kommer att stödja kampanjen ”25 by 2005”, UNICEF:s internationella initiativ som syftar till att påskynda utvecklingen av flickors utbildning. 121 miljoner barn har inte tillgång till skolutbildning och de flesta av dem är flickor. Bidraget kommer att hjälpa tusentals flickor att få tillgång till samma grundutbildning som pojkar.

Förebyggande av hiv/aids i Kambodja

Ett annat initiativ, bland ungdomar i Kambodja, syftar till att höja medvetenheten om hiv/aids. Ett avgiftsfritt telefonnummer för rådgivning och information om hiv/aids kommer att upprättas, 75 ungdomsföreningar kommer att startas och 2 500 lärare kommer att utbildas i hur man förebygger hiv/aids.

Tusentals barn får ett bättre liv

En skolklass med flickor i Irak har fått skolmaterial från UNICEF för att kunna komma igång med undervisningen i det krigsdrabbade landet. Foto: UNICEF/Shehzad Noorani Tack vare H&M:s generösa bidrag kommer tusentals barns liv att förändras till det bättre, säger UNICEF:s generaldirektör, Carol Bellamy. H&M visar hur en företagssponsor kan använda sina resurser för att hjälpa barn.

Socialt engagemang

Rolf Eriksen, VD för H&M, menar att samarbetet tydligt förmedlar företagets sociala engagemang till både anställda och kunder.

– H&M:s närvaro på fyra kontinenter bidrar till en stor ödmjukhet inför kulturella skillnader. För oss handlar det om att respektera mänskliga rättigheter samt att ta ansvar för den påverkan vår verksamhet har på omgivningen.

– H&M tar ansvar för hur våra produkter tillverkas, säger Ingrid Schullström, chef för miljö och socialt ansvar på H&M. Samarbetet med UNICEF är ett viktigt komplement till H&M:s arbete inom området corporate social responsibility (csr). Det ligger också i linje med vår medverkan i FN:s Global Compact.

Global Compact är ett FN-initiativ som syftar till att främja socialt ansvarstagande bland företag genom olika kollektiva initiativ, så att företagen blir en del av lösningen till de utmaningar som globaliseringen lett till.

Samarbetet med H&M är UNICEF Sveriges första internationella initiativ.

– Vi är verkligen glada över detta samarbete, eftersom företagsstöd är en allt viktigare del för vårt arbete, säger Véronique Lönnerblad, UNICEF Sveriges generalsekreterare. UNICEF är helt beroende av frivilliga bidrag och behöver hjälp både från den offentliga och privata sektorn för att kunna skapa en bättre utveckling för de mest utsatta barnen i världen.

Läs mer:

För ytterligare information:

Kate Donovan, UNICEF Media, New York +1 212 326 7452
e-post: kdonovan@UNICEF.org

Damien Personnaz, UNICEF Media, Genève, +41 22 909 5716

Per Westberg, biträdande Generalsekreterare,
UNICEF Sverige, +46 708 23 16 06

Annacarin Björne, pressansvarig, H&M tel: +46 8 796 57 57 eller
+46 70 796 55 50, e-post: annacarin.bjorne@hm.com