Gå till innehållet
Laddar…

Workshop om barnkonventionen

I april 2011 besökte UNICEFs barnrättsinformatörer en gymnasieklass för att hålla en workshop om barnkonventionen. Besöket innehöll en föreläsning om barns rättigheter, både på nationell och internationell nivå, samt tankeväckande och intressanta diskussioner. Eleverna deltog även aktivt i olika övningar.

Adam och Kristijan spelar "Barnkonventionen-in-a-box". Foto: UNICEF

Adam och Kristijan spelar ”Barnkonventionen-in-a-box”. Foto: UNICEF

Kristijan och Adam diskuterar Barnkonventionen

Kristijan Cosic och Adam Elmallah båda 16 år, sitter och diskuterar utifrån UNICEF:s kortlek om barn och ungas rättigheter. Kortleken innehåller 54 olika kort, lika många som artiklarna i Barnkonventionen och används som ett hjälpmedel för att öka kunskapen bland barn och unga om deras egna och andra barns rättigheter i världen. Kortleken kan användas till många olika varianter av övningar, som bra diskussionsunderlag och är ett praktiskt sätt att arbeta med konventionens innehåll.

Kristijan – Jag tycker att handikappade ska ha lika mycket rätt till ett vanligt liv som jag.
Adam – Sjukvården tycker jag är bra i Sverige, många här har ett hem också.
Kristijan – Vi har en bra levnadsstandard, men alla behandlas inte rättvist i Sverige.
Adam – Vi ligger högt upp på listan, vi är fria att tänka hur vi vill och det är viktigt. Det gör att vi har större möjligheter att utvecklas. Det är viktigt att barn och unga känner till sina rättigheter och att de ska veta var de kan vända sig.
Kristijan – Men om barn ska lära sig om sina rättigheter och om Barnkonventionen så måste det synas där barn och unga är, som i tunnelbanan eller i skolan.

Kristoffer Knutsson 16 år, Vittra, berättar om workshopen

Känner du till Barnkonventionen sedan tidigare?
– Jag har hört talas om den men vet inte så mycket om vad den handlar om.

Vad har du lärt dig idag?
– Om hur UNICEF arbetar, vad ni står för och kämpar för och vad ni försöker göra. Hur arbetet mot orättvisor ser ut och vad barn och unga har för rättigheter.

Vad var mest intressant?
– Det var givande, jag tänkte till lite. Alla har inte samma chanser och möjligheter i livet. Jag tänker på vad vi har och vad andra inte har. Nu uppskattar jag skolan, sjukvården och mat mer.

Varför är det viktigt att barn och unga känner till sina rättigheter?
– För att de ska kunna försvara sig från att bli utnyttjade. Man ska känna till sina rättigheter så att man inte blir orättvist behandlad.

Känner du till UNICEF:s arbete sedan tidigare?
– Lite koll hade jag.

Johanna Bondesson 16 år, Vittra, berättar om workshopen

Kände du till barnkonventionen sedan tidigare?
– Jag kände till UNICEF innan men jag kände inte till barnkonventionen.

Vad har du lärt dig idag?
– Jag har lärt mig att det finns väldigt många rättigheter för barn och jag har lärt mig att UNICEF gör så många olika saker.

Vad fick ni göra?
– Först fick vi se en film som handlade om UNICEF och vad de gör. Sedan fick vi diskutera kring kortleken om barnkonventionen och välja ut vilka som vi tyckte var de tio viktigaste rättigheterna för barn.

Vad var mest intressant?
– Att det finns så många olika punkter för barns rättigheter och att UNICEF är en så stor organisation. Man förstår hur många de hjälper genom att de finns i hela världen.

Varför är det viktigt att barn och unga känner till sina rättigheter?
– För att man som barn ska veta när man ska säga ifrån. Om någon exempelvis mår dåligt eller behandlas illa och man känner till sina rättigheter kan man förstå att det inte är okej. Man har rätt till trygghet!

Du kände till UNICEFs arbete sedan tidigare, vad visste du?
– Ja, jag visste att de hjälper till i krigssituationer och att de har personer som finns på plats. De delar också ut bland annat skolmaterial och ser till att det finns vatten.