IKEAs mjukdjur bidrar till barns utbildning
Fram till slutet av december pågår IKEAs årliga mjukdjurskampanj på varuhus runt om i världen. För varje sålt mjukdjur och barnbok under kampanjperioden bidrar IKEA foundation med 10 kronor till UNICEF och Rädda Barnen.

UNICEF kommer att använda årets bidrag till att bygga och renovera skolor, utbilda barn från olika etniska minoriteter samt stödja olika utbildningsinsatser riktade mot lärare. Utbildning är en väg ut ur fattigdom och utsatthet. UNICEF arbetar för att alla barn världen över ska få gå i skolan och utveckla sina möjligheter till ett liv med god hälsa, inkomst och möjlighet att påverka.
– Tack vare IKEA Foundation kan miljontals barn dra nytta av bättre tillgång till utbildning av hög kvalitet, barnvänliga skolor och en bättre lärandeprocess, säger John Winston på UNICEFs regionkontor i Genève.
Sedan kampanjstarten 2003 har IKEA foundation skänkt motsvarande 425 miljoner kronor.
– Den årliga mjukdjurskampanjen är en höjdpunkt på året för både kunder och medarbetare. Under hela nio veckor får vi chans att berätta om det viktiga arbetet Rädda Barnen och UNICEF gör för barns lärande i världen. Vi är mycket stolta över att vi tillsammans har nått åtta miljoner barn i ett 40-tal länder under tio års tid, säger Eva Stål, Koordinator Hållbaret för IKEA Sverige.
Den 24 och 25 november finns frivilliga från UNICEF och Rädda Barnen på varuhus runt om i Sverige för att möta kunder och berätta om hur kampanjen bidrar till att stödja barns rättigheter runt om i världen.