Gå till innehållet
Laddar…

U-Report hjälper barn under pandemin

För att sprida information om corona­viruset och sam­tidigt ge barn en möjlig­het att uttrycka sina åsikter använder UNICEF U-Report. En av alla våra innova­tiva lös­ningar, för att höra vad barn världen över tycker och tänker.

Med hjälp av U-Report får barn och unga både viktig information och möjlighet att göra sig hörda i frågor som berör dem.

U-Report är ett digitalt verktyg som lanserades redan 2011. Med hjälp av tjänsten som kan användas via exempel­vis sms, Facebook eller Whatsapp, kan barn och ung­domar göra sina röster hörda.

Här kan de till exempel rappor­tera om vad som händer i deras sam­hällen och om saker som oroar dem. Informa­tionen gör det lättare för UNICEF att dels identi­fiera problem men också att hitta lös­ningar. Allt för barnens bästa. 

I skrivande stund finns över 11 miljoner användare, så kallade U-Reporters, i 70 länder världen över. Barnen får inte bara möjlig­het att via tjänsten uttrycka sin åsikt, de får också till­gång till pålitlig informa­tion om pågående kata­strofer som kan påverka deras liv – så som exempel­vis corona­pandemin.

En ny funktion är att barn och ung­domar kan ställa sina frågor om corona direkt via U-Report, och få svar från UNICEFs hälso­experter via en så kallad chat­bot. Boten är för­program­merad och kan svara på flera olika språk, allt för att barnen ska få den infor­ma­tion de behöver, och hjälp att minska deras oro.

Läs mer om U-Report